Framgångsfaktorer för lärarassistenter
Lärarassistent som yrkesgrupp är relativt ny i skolans värld vilket innebär att yrket fortfarande är under utveckling och förändring.
I utbildning till lärarassistent läggs stor vikt vid att det är ett serviceyrke och att lärarassistentens huvuduppgift är att avlasta läraren.
Det praktiska utförandet av arbetet som lärarassistent ser olika ut på olika skolor och behovet skiljer sig ofta åt beroende på skolans förutsättningar, mål och utmaningar.
Framgångsfaktorer
En framgångsfaktor beskriver en praxis/handling/tillvägagångssätt som resulterar i måluppfyllelse och framgång.
Några framgångsfaktorer för att lyckas i sin roll som lärarassistent är att arbeta i ett team eller lärarlag och att vara initiativtagande.
Att arbeta i ett lärarlag
Att arbeta i ett lärarlag innebär att man kan bolla idéer, planera och hjälpas åt för att nå önskvärda resultat.
I praktiken innebär det att man har sin arbetsplats i lärarrummet, man kommunicerar med lärare mellan lektioner och man håller sig uppdaterad på färska händelser och behov.
Att vara initiativtagande
Att vara initiativtagande är en viktig framgångsfaktor för att lyckas väl som lärarassistent.
Istället för att vänta på att bli tillsagd kring vad man ska göra så är det uppskattat om lärarassistenten identifierar behovet själv inom ramarna för arbetsbeskrivningen.
Lärarassistenten ska vara en avlastning för läraren, inte en belastning.